top of page

Alle ballen hoog houden of jouw eigen leven leiden?

Er is misschien wel weinig meer stressvol dan een leven leiden dat niet jouw leven is. Is je leven gevuld met geren en gevlieg voor anderen, heb je het gevoel dat je geen of weinig zeggenschap hebt over je eigen leven en je agenda? Doe je de dingen die je doet omdat je het gevoel hebt dat je ze moet doen? Dat het zo hoort? Omdat iedereen dat nou eenmaal doet en het van je verwacht wordt (door anderen of door jezelf)?


Veel mensen (vooral vrouwen) proberen alle ballen hoog houden. Gezin, werk, relatie, sociale contacten, mantelzorg, het huishouden. Daarnaast moet je ook nog interessant overkomen op social media, op de hoogte zijn van het (wereld)nieuws, gezond eten, sporten, jezelf ontwikkelen, etc. Als ik het zo opschrijf raak ik er al gestrest van. Want al die ballen, al die verschillende rollen die je hebt.


Hoe houd je deze allemaal in de lucht zonder dat je er zelf aan onder door gaat? Het korte antwoord is simpelweg: niet, tenzij je hier heel bewust mee om gaat. Als je niet voldoende tijd voor jezelf inplant, geen ruimte in je agenda maakt voor ontspanning en me-time, tijd om te lummelen, dan houd je dit op de lange termijn niet vol. Sommige mensen houden het jarenlang vol, maar uiteindelijk pleeg je roofbouw op je zelf en je eigen lichaam. Je kunt niet altijd 'aan' staan. Er moet een goede balans zijn tussen gas geven en remmen.


Het is dus belangrijk om keuzes te maken. Je kunt niet alles doen en al helemaal niet alles perfect doen. Wat zijn jouw prioriteiten? Maak eens een top 3 van de dingen die jij belangrijk vind en waar je de meeste tijd aan zou willen besteden. Het gaat er om wat jij echt leuk en belangrijk vind. Een ander hoeft jouw leven niet leuk te vinden, jij moet je eigen leven leuk vinden.


Jouw eigen leven gaan leiden. Wat heb je daarvoor nodig?

Allereerst is het belangrijk om bewust te kiezen. We lezen en horen allemaal wel eens dat we vaker nee moeten zeggen. Ja zeggen tegen een ander is nee zeggen tegen jezelf. Maar het gaat er niet om dat je nooit meer wat voor een ander doet, of dat je nooit dingen doet die nou eenmaal soms gedaan moeten worden. Het gaat er vooral om dat daar genoeg dingen tegenover staan die je voor jezelf doet. Dingen waardoor je ontspant, waarvan je oplaadt. Dat er dus tijd en ruimte overblijft voor jezelf. "Fill your own cup first. You can't pour from an empty cup." Oftewel, zorg eerst voor jezelf, want hoe beter jij in je vel zit, hoe beter je voor een ander kunt zorgen.


Wees eens echt eerlijk naar jezelf. Kijk eens naar je agenda en je to-do-list. Wat staat daar allemaal in/op wat je echt voor jezelf doet? Hoeveel ontspanning, me-time en leuke dingen doen gun je jezelf eigenlijk? Kiezen voor jezelf hoeft niet te betekenen dat je nu radicaal je leven omgooit, je baan opzegt of wat dan ook. Het gaat om de kleine dingen. Denk eens wat vaker voordat je iets doet, of het goed aanvoelt.


Het kan daarbij helpen wanneer je jouw body mind connectie versterkt. je kunt dan letterlijk in je lijf voelen of iets goed aanvoelt of niet. Noem het intuïtie. Iedereen heeft dit alleen bij de een is het meer ontwikkeld dan bij de ander. Je kunt dit versterken door regelmatig te oefenen.


Oefening

Neem even de tijd om deze oefening te doen. Zorg dat je prettig zit of ligt en dat je niet gestoord kunt worden. Adem een aantal keer rustig in en uit via je neus. Voel aan hoe je lichaam nu aanvoelt en als er plekken zijn die je aandacht vragen dan blijf je daar voor een aantal ademhalingen met je aandacht bij.


Denk dan terug aan een gebeurtenis waarbij je je niet op je gemak voelde. Dat kan bijvoorbeeld zijn een moment dat je toch ja zei tegen een verzoek, terwijl je het eigenlijk niet wilde. Of toen je het gevoel had dat je iets moest doen terwijl je er echt geen energie voor had. Probeer dat moment even helemaal terug te halen. De gevoelens die je destijds had komen dan weer bij je boven. Voel dan in je lijf waar je dit voelt. Op welke plek of plekken? Hoe voelt het aan? Strak, onrustig, beknellend, etc? Hoe reageert je ademhaling, je hartslag?


Kom dan weer even terug met de aandacht bij je ademhaling en adem door totdat je weer rustig bent. Hierna doe je hetzelfde met een positieve ervaring. Iets waarvan je heel blij werd. Iets wat je helemaal voor jezelf hebt gedaan. Waar in je lijf voel je dit? Hoe voelt het daar aan? Hoe reageren je ademhaling en hartslag? Hoe voelen de kleine spieren in je gezicht, heb je een frons tussen je wenkbrauwen of een glimlach op je gezicht?


Rond de oefening af door nog een aantal keer rustig en aandachtig te ademen. Maak eventueel wat bewegingen voordat je weer over gaat naar de orde van de dag.

Naarmate je dit vaker gaat oefenen gaat dit je steeds makkelijker af. Voordat je ja of nee zegt tegen een verzoek of uitnodiging, ga je dan even voelen bij jezelf of dit goed voelt of niet. Je weet nu waar in je lichaam je dit kunt voelen.


Wat is ontspanning voor jou eigenlijk?

Je bent inmiddels hopelijk overtuigd dat je het verdient om beter voor jezelf te zorgen en te zorgen voor meer ontspanning in je leven. Maar misschien weet je eigenlijk helemaal niet zo goed waar jij nu van ontspant of oplaadt. Als je hier nooit echt bewust mee bezig bent geweest is dat helemaal niet zo gek. Het kan dan helpen om eens een dagboekje bij te houden met de dingen die je doet, ervaringen die je meemaakt gedurende een week en hoe je je daarna voelde. Zo krijg je voor jezelf wat helderder welke dingen jou energie kosten en welke dingen jou energie opleveren. Je kunt ook eens iets doen wat je normaal gesproken nooit doet en onderzoeken hoe dat voelt. Zie het als een experiment om jezelf beter te leren kennen.


Ben je introvert of extravert?

Een van de belangrijkste dingen als het gaat om 'opladen' is ontdekken of je een introvert of extravert persoon bent.


Introvert zijn heeft niets te maken met verlegen of teruggetrokken zijn. Je kunt een ontzettend gezellig en toegankelijk persoon zijn maar toch in de kern introvert zijn. Het gaat er om waar je van oplaadt. Is dat van alleen zijn (introvert) of van onder de mensen zijn (extravert)?Als jij een lange, drukke werkweek achter de rug hebt, wat doe je dan het liefst op vrijdagavond? Wil je naar de kroeg of naar een feestje, en kom je dan opgeladen thuis? Of wil je met een dekentje en kop thee (of glas wijn) op de bank kruipen? Het ene is niet beter dan het andere! Het gaat er ook niet om wat je denkt dat je moet doen of wat er van je verwacht wordt. Het gaat er om waar je letterlijk van oplaadt.


Ga het eens uitproberen. Het kan jezelf nog verrassen. En als je dit weet, dan kun je daar rekening mee houden. Het kan best zijn dat je introvert bent en het heel erg gezellig vind om veel sociale contacten te hebben. Maar houd er dan rekening mee dat je daarna ook genoeg tijd hebt voor jezelf om weer op te laden, en dus niet het hele weekend vol plant met sociale activiteiten. Het kan ook zijn dat je vaak moe bent, en weinig puf hebt om iets af te spreken. Maar dat je eigenlijk een extravert type bent, en dus wel oplaadt van contact met andere mensen. Het is dan heel fijn als je vrienden hebt die begrijpen dat je ook snel moe bent en daar rekening mee houden.


Niet denken maar doen

Als je meer ontspanning in je leven wilt ervaren is het belangrijk om hier zelf voor in actie te komen. Het heeft geen zin om te denken dat het na deze drukke periode wel weer rustiger wordt, want daarna komt er altijd wel weer een andere drukke periode en zo gaat het maar door. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar weet dat je altijd iets kunt doen. Zet eens voor jezelf op een rijtje welke factoren jou stress opleveren en bekijk punt voor punt wat je kunt doen om die stress te verminderen.


Maak vervolgens een lijstje van dingen die jou ontspannen, dingen die je leuk vind om te doen of waar je van tot rust komt. En plan vervolgens elke dag tijd in om minstens één van die dingen te doen. Tot slot, wees niet bang om hulp te vragen. Van mensen in je omgeving of van een professional.

38 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page